انواع سیستم ترمز در کامیون و خودرو های تجاری Brake trucks بلاگ باکامیون | توکو لیفتراک

کفشک ترمز در حقیقت همان لنت‌های ترمز هستند با این تفاوت که به‌جای ایجاد اصطکاک با دیسک، درون یک محفظه‌ی کاسه‌ای شکل قرار دارند و با سطح داخلی کاسه ایجاد اصطکاک می‌کنند. سامانه‌های مختلفی برای نگه‌داشتن خودرو و کاهش سرعت آن در هنگام حرکت تا به امروز توسعه یافته اند که در عصر حاضر کاربرد بسیاری از آنها منسوخ شده یا تنها در بعضی از کشورهای در حال توسعه همچنان تولید می‌شوند. اجزای سیستم ترمز خودرو در واقع مجموعه‌ای از ابزارآلات و تجهیزات نصب‌شده بر روی خودرو از جمله پدال ترمز، مایع هیدرولیک (روغن ترمز)، لنت‌ها، دیسک‌ها، پمپ روغن و …

  • اما، دیگه دیر شده و افسوس فایده ای نداره و باید آماده برخورد بشید.
  • اکنون که سه تقویت کننده ی نیروی ترمز را شناختید به شرح سایر اجزای سیستم ترمز می پردازیم.
  • به علاوه این ترمزها نسبت به گرد و غبار و رطوبت حساس است و نگهداری خاصی را می‌طلبد.
  • سیستم ترمز خودرو اکنون به‌عنوان یکی از آپشن‌های مهم در بخش ایمنی خودرو است.

سیستم انتقال نیرو در خودروهای قدیمی به‌گونه‌ای بود که نیروی ترمز به یک میزان به چرخ‌ها وارد می‌شد. در نتیجه هنگامی‌که یکی از چرخ‌ها از سرعت دورانی بیشتری برخوردار بود به‌راحتی قفل می‌شد و تعادل خودرو را برهم می‌زد. در ترمز کاسه‌ای (Drum Brake) قطعه‌ای با نام کاسه ترمز به چرخ متصل می‌شود و درنتیجه به همراه آن گردش می‌کند. لنت‌های ترمز نیز بر روی دو عدد کفشک هلالی قرار می‌گیرند و در حالتی که خودرو حرکت می‌کند با فاصله کمی از کاسه ترمز قرار می‌گیرند.

لنت ترمز جلو دنا ELIG

منظور از ترمز دستی، ترمزی است که اهرم آن توسط دست تحریک می شود و تنها در شرایط توقف کامل ویا در سرعتهای بسیارپایین قابل استفاده است. استفاده از ترمز دستی در سرعتهای بالا منجر به از دست رفتن پایداری خودرو شده و شرایط واژگونی آن را فراهم می آورد. روغن ترمز كه به عنوان سيال هيدروليك نيز شناخته مي شود وظيفه دارد تا تمام اجزاي سيستم ترمز خودروي شما را حركت بدهد. بدون اين روغن، خودرو يا كاميون شما، زماني كه پدال ترمز را فشار مي دهيد قادر به توقف نخواهند بود.

در نوع ترمز پلاگین زمانی که شما پدال ماشین را فشار دهید سریعاً موتور خودرو چرخش خود را برعکس کرده و سرعت چرخ‌ها کم می‌شود. در نوع مقاومتی که به آن ترمز بازیاب انرژی هم گفته می‌شود با ترمز گرفتن در کوتاه‌ترین زمان موتور الکتریکی به درون مد ژنراتوری داخل می‌شود در نتیجه انرژی جنبشی چرخ‌ها مهار شده و به انرژی دیگری تبدیل و ذخیره می‌شود. در ترمز رئوستاتیکی مقاومت متغیری در سیستم ترمز خودرو به وجود آمده و اتومبیل را از حرکت بازمی‌دارد. ترمز روغنی بیشترین کاربرد را دارد و رایج‌ترین ترمز مورد استفاده در خودروهای سبک و سنگین می‌باشد. همانطور که در در ابتدای مقاله نیز اشاره شد اساس کار سیستم ترمز خودرو فارغ از نوع آن (به جز ترمزهای مغناطیسی و الکتریکی) یکسان است؛ چراکه با اعمال نیرو به چرخ‌ها و در اثر اصطکاک، خودرو متوقف می‌شود.

انواع سیستم ترمز در کامیون و خودرو های تجاری Brake trucks بلاگ باکامیون | توکو لیفتراک

زمانی که راننده پای خود را بر روی پال ترمز میگذارد فشار هوا باعث بالا رفتن دیافراگم و هدایت کردن میل پیستون به بیرون میشود. هر سامانه و سیستم ترمزی، از قطعه‌ها و بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شد که با کنار هم قرار گرفتن، مأموریت کاهش سرعت یا توقف اتومبیل را عهده‌دار می‌شوند. برای این‌که لنت ترمز مقاومت خوبی برابر گرمای ایجاد شده ناشی از ترمز داشته باشد، آن‌ها را غالباً از فایبرگلاس یا مواد نیمه‌فلزی می‌سازند تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.

لنت ترمز پژو پارس